Reseberättelse Kina

Charlotta Faxén åkte till Kina och besökte bolag. Läs om hennes intryck från resan.

dummy

Förra gången jag besökte Kina var 2008. OS i Peking hade precis avslutats och vi visste inte då att Lehmann Brothers konkurs var nära. Fokus för bolagen i Kina var enbart tillväxt och investeringarna i landet var enorma. Intrycket man fick var att vattenkranarna med pengar var vidöppna och att Kina till varje pris skulle bli en maktfaktor i världsekonomin. Då imponerades jag av tillväxten i landet men märkte också att luften var tung att andas och att smogen låg tung de flesta dagar. Dessa enorma investeringsprogram fortsatte även under finanskrisen när resten av världen gick på knäna.

Under ett par decennier har Kina investerat kraftigt i infrastruktur och samtidigt öppnat upp landet för utländska investeringar. Detta har lett till att en stor del av befolkningen lyfts ur fattigdom och idag uppgår medelklassen till runt 600 miljoner människor. Urbaniseringen har varit kraftig och mellan 2002 och 2012 ökade den från 39 till 53 procent av befolkning.

Visst har många under denna period fått det bättre materiellt sett men nu har man insett att man fått betala ett högt pris. Priset för högre materiell standard har skett på bekostnad av sämre miljö och hälsa. Flera floder har höga doser av tungmetaller och farliga miljögifter. Luftföroreningarna är kraftiga och ofta ligger smogen i luften på hälsofarliga nivåer. Länge levde landet i förnekelse kring dessa problem men det gör man inte längre.

I de möten vi hade blev det väldigt tydligt att miljön står i fokus. De svenska bolagen vi träffade har redan höga miljökrav på sig sedan tidigare. Så det märktes främst bland de kinesiska bolagen att de behöver anpassa dina produkter och produktionsprocesser till högre ställda miljökrav. Vi hade ett möte med China Railway Construction Company som bygger järnvägar. Numera behöver de återställa de träd som fälls när de lägger järnvägsrälsen samt att de behöver rena det vatten de använder i byggprocessen. Detta är åtgärder som vi i Sverige skulle ta för självklara men som inte varit det i Kina. I Shanghai har man infört krav på körkort för bensindrivna mopeder (körkort är dyrt i Kina) men det behövs inget körkort om man kör elmoped. 

kina-resa

Andra tecken på att man gör befolkningen mer medveten om miljön noterade jag när jag gick omkring i staden. Man uppmuntrar till sopsortering på publika papperskorgar, det fanns parkeringsplatser för bilpooler och allmänna uppmaningar om att ta vara på naturen, exempel på det kan du se i bilderna. Det ställs även högre krav på provinser att motverka luftföroreningar och antalet miljöinspektioner i de olika provinserna har ökat kraftigt.

Även om syftet med mitt besök i Kina inte handlade om miljöfrågan var det otroligt upplyftande att se att stora ansträngningar görs för att förbättra livskvaliteten för landets invånare. Ett land kan med relativt enkla medel göra något åt miljön om man anstränger sig.

Lotta Faxén, Förvaltare av Lannebo Mixfond och Lannebo Sverige Flexibel

kina-lotta

Prenumerera på Lannebos nyhetsbrev

Lannebo Marknad & Strategi kommer en gång i månaden och innehåller månadsrapporter, nyheter och marknadskommentarer.
Prenumerera på Lannebos nyhetsbrev

Nyheter

Alfen

17 sep. 2020

Elbilsvinnare vid sidan om Tesla

Att bilar i framtiden främst kommer att drivas av elektricitet är en självklarhet. Men hur kan man som investerare få exponering mot trenden utan att köpa in sig i ett extremvärderat Tesla? Lannebos förvaltare Carsten Dehn och Helen Broman tipsar om hur de själva tänker.

_DSC3347 nyhet

23 sep. 2020

Nystart för världen

Hur kommer världen att förändras de kommande 20 åren? När toppförvaltarna Charlotta Faxén och Peter Lagerlöf siar om utvecklingen post-corona blir prognosen allt positivare, ju mer tid som går.

Mats Gustafsson, Lannebo

25 sep. 2020

Lannebo accepterar höjt bud på HiQ

Lannebo, som är största ägare i HiQ, avser att acceptera Tritons bud på bolaget. ”Höjningen av budet innebär att det ligger på en nivå som är rimlig och som gagnar våra andelsägare”, säger Mats Gustafssson, ägaransvarig på Lannebo.