Det gröna skiftet är en otrolig affärspotential
Det är svårt att inte imponeras av framgångssagan Addtech, som ökat vinsten med i snitt 21 procent varje år ända sedan börsnoteringen 2001. Niklas Stenberg har arbetat inom koncernen sedan 2010 och tog över som vd i mars 2018. Under hans ledning har framgångarna accelererat: omsättningen har mer än fördubblats, vinsten trefaldigats och aktiekursen stigit med 370 procent.
Ständig tillväxt under god lönsamhet är få förunnat – vad är framgångsformeln?
»Det är inte så att jag eller någon annan sitter på någon magisk formel. Framgångsreceptet stavas Addtechs kultur, och det är något som finns i väggarna här. Sedan har vi positionerat oss i bra nischer med strukturell tillväxt och gjort bra förvärv. Men i grund och botten är det kulturen som är framgångstricket.«
Hur skulle du beskriva den kulturen?
»Frihet under ansvar är den grundläggande principen för Addtech. Vårt decentraliserade beslutsfattande har skapat en stark kultur där bolagen och dess medarbetare vågar ta ut svängarna och alla vill göra varandra bättre. Även om Addtech är ett stort bolag så består vi av massa små entreprenörsledda bolag, som gör att vi kan agera väldigt snabbt i både med- och motgång.«
Det har ju inte saknats utmaningar under dina sex år som vd.
»Sannerligen inte. Det började med en cyberattack som slog ut hela vårt it-system hösten 2019, sedan kom pandemin och nu har vi krig i Europa. Cyberattacken var speciell, men i efterhand brukar jag lyfta fram den som det bästa exemplet på styrkan i vår kultur. Nästan halva koncernen slogs ut över en natt, alla system låg nere. Vi kom snabbt fram till att vi inte tänkte betala någon lösensumma utan i stället berätta öppet om vad som inträffat. Responsen internt var fantastisk. I en centralstyrd organisation inbillar jag mig att personalen hade inväntat att it-avdelningen skulle lösa problemen. Men våra bolag tog saken i egna händer: de ringde upp kunder och fortsatte leverera. Det tog två månader att bygga upp alla it-system från scratch. Det kostade oss en massa pengar, men vi förlorade inga kunder eller leverantörer under den tiden.«
Hur har Addtech förändrats under din vd-tid?
»Inte så mycket. Vi är väldigt långsiktiga och tror på vår grej. Men det är klart att vi hela tiden utvecklas. Sedan jag tog över som vd har vi växt internationellt, från att nästan bara finnas i Norden till att nu vara verksamma i 25 länder. Sedan har hållbarhetsfrågan gått från en hygienfaktor till att bli en central del i verksamheten, som genomsyrar allt vi gör. Där har det skett ett enormt skifte och vi är nu med och leder hållbarhetsutvecklingen i vår sfär.«
»Vi har en levande dialog. Jag vet att jag alltid kan lyfta luren och vädra saker med Per och hans team på Lannebo.«
Varför är hållbarhet så viktigt?
»Förutom att vi vill vara med och bidra till utvecklingen av ett mer hållbart samhälle ser vi att övergången skapar många affärsmöjligheter för våra bolag. Ta elektrifieringen till exempel. Där är vi verksamma inom allt från att bygga infrastruktur – i princip alla länder i världen behöver ju utvidga och förbättra sina elsystem – till att vi har flera bolag som utvecklar olika delar i en elektrisk drivlina. Det gröna skiftet utgör en otrolig affärspotential.«
Under dina vd-år har ni köpt hela 57 bolag. Hur kommer det sig att ni lyckas så väl med era förvärv?
»Vi köper bra och lönsamma bolag som vi känner väl, och som är verksamma inom våra fem noga utvalda affärsområden. Det finns en genomtänkt plan för varje förvärv, vi skyndar inte på och tar inte för stora risker.«
Ni äger nu drygt 150 bolag uppdelade på fem affärsområden och nischade inom olika avancerade teknikområden. Vad är den gemensamma nämnaren?
»Alla våra bolag är starka inom en specifik nisch, har högt teknikinnehåll och adderar ett tydligt värde. Vi undviker högvolym- och lågmarginalmarknader och säljer inte till konsumenter, alla bolag är verksamma inom business to business. Sedan skiljer det sig enormt mycket mellan bolagen.«
Addtechaktien har stigit till nya toppnivåer 2024. Hur länge kan ni fortsätta överträffa index, marknaden och konkurrenterna?
»Aktiekursen är i stor mån kopplad till vår resultattillväxt, så kan vi bara fortsätta leverera där så följer värderingen efter. Addtechs finansiella mål är att dubblera resultatet vart femte år. Det lyckas vi med genom en kombination av organisk tillväxt och att vi köper 10 till 15 bolag om året. För mig och mitt team gäller det att hela tiden hitta nya vertikaler: nya teknikområden, nya nischer, nya marknader, där vi kan växa samt att utveckla framtidens ledare. Så länge vi säkerställer att vår modell är skalbar ser jag inget egentligt tak för oss.«
“Det finns en genomtänkt plan för varje förvärv, vi skyndar inte på och vi tar inte för stora risker”
Hur är det att ha Lannebo som en av era större ägare?
»Det innebär en enorm trygghet. Tillsammans med våra två ägarfamiljer skapar det en långsiktig stabilitet till bolaget. Som vd är det en ynnest att få ha så engagerade ägare.«
Hur funkar ert samarbete rent konkret?
»Vi har en levande dialog om allt möjligt som händer i och utanför bolaget. Jag vet att jag kan lyfta luren och vädra saker med Per och hans team på Lannebo. Det ämne vi pratat mest om de senaste åren är hållbarhet. När det kommer nya regelverk är Lannebo alltid tidiga med att besöka oss och diskutera hur de ska implementeras. Vi har fått beröm från Lannebo, men också tips och idéer hur andra bolag hanterat frågorna och hur man kan tänka.«
Addtech
Verksamhet: Tekniklösningskoncern som består av 150 självständiga bolag som säljer högteknologiska produkter och lösningar till kunder inom framför allt tillverkande industri och infrastruktur – med fokus på långsiktig hållbar tillväxt.
Affärsområden: Automation, Electrification, Energy, Industrial Solutions och Process Technology, där varje område har flera undernivåer.
Historia: Addtech bildades 2001 efter att industrikonglomeratet Bergman & Beving delat upp verksamheten i tre självständiga dotterbolag som var och en noterades på Stockholmsbörsen.
Nettoomsättning 2022/2023: 18,7 miljarder kronor.
Resultat (EBITA) 2022/2023: 2,5 miljarder kronor.
Börsvärde: Cirka 62 miljarder kronor.
Tre frågor till Per Trygg, fondförvaltare för Lannebo Småbolag och Lannebo Småbolag Select.
Lannebo är en av de största ägarna i Addtech. Vad är det ni gillar med bolaget?
»Addtech tickar i alla boxar för bolag som vi vill investera i. Det är ett lönsamt tillväxtbolag verksamt i nischer med underliggande tillväxt. Bolaget har en stark marknadsposition, vilket gör att Addtech kan styra sitt eget öde. Ledningen och kulturen, som kanske är den viktigaste parameter vi tittar på, är urstark. Och så hållbarhetstänket, där vi vill att bolagen sätter det högst på agendan, och det har Addtech gjort. Hatten av till Niklas, som är en fantastisk vd måste jag säga.«
Aktiekursen har stigit kraftigt de senaste åren och Lannebos innehav är nu värt över 2 miljarder kronor. Hur långsiktiga är ni i ert innehav?
»Väldigt långsiktiga. Lannebo har varit ägare i Addtech ända sedan 2002. Jag brukar säga att när vi köper en aktie så gör vi det med evig investeringshorisont. Sedan kan det så klart uppstå anledningar till att vi säljer en aktie, som att bolaget inte levererar enligt våra förväntningar, men det är ju verkligen inte fallet med Addtech. En annan anledning kan vara att vi anser att aktien blivit för dyr, då kan vi sälja lite, men där är vi inte med Addtech. De riktigt bra bolagen – där Addtech befinner sig – är nästan alltid undervärderade på lång sikt. Så vi är väldigt nöjda med att fortsätta äga Addtech långt framåt.«
Om du fick sätta dig i Niklas Stenbergs vd-stol för en dag: Vad skulle du göra för att öka bolagsvärdet långsiktigt?
»Inte ett dugg. Jag skulle inte ändra på något. ›Kör på som ni gör! Gör inget annorlunda!‹«
Per Trygg
Född: 1969.
Utbildning: Civilekonom från Uppsala universitet.
Bakgrund: Aragon Securities aktieanalytiker 1996, MTG Group business controller 1997–1998, SEB aktie- och kreditanalytiker 1998–2007, SEB Investment Management förvaltare småbolagsfonder 2007–2021, Lannebo Fonder förvaltare 2021–.
Fritidsintressen: Umgås med familjen, fiska och diverse sporter.
Niklas Stenberg
Född: 1974.
Utbildning: Juristexamen från Uppsala universitet.
Bakgrund: Inledde karriären som advokat innan han kom Bergman & Beving 2005. Anställd i Addtechkoncernen sedan 2010, där han haft en rad ledande befattningar, såsom affärsområdeschef och vd för dotterbolag innan han utsågs till koncernchef i mars 2018.
Fritidsintressen: Tränar och sjunger, i allt från kör till rockband.
Artikeln är ett uttag från Lannebo Magasin, som kan läsas i sin helhet via länken : lannebo-magasin-2024.pdf
Text Henrik Huldschiner Foto Hannes Söderlund