Krönika: Så skriver Disney sin framgångssaga

När Disney nu lanserat sin streamingtjänst är det tydligt hur bolaget vill formulera sin framgångssaga, det skriver Helen Broman förvaltare av Lannebo Teknik och Lannebo Teknik Småbolag.
Nyheter
Helen

Det är julafton och klockan har precis slagit tre när stora delar av Sverige bänkar sig i tv-soffan. I snart 100 år har Walt Disney lyckats skapa förtrollande berättelser som förenar människor över generationer. Nu håller ett nytt kapitel på att skrivas i framgångssagan. Disney håller på att förvandlas från en analog padda till en digital kronprins.

I alla tider har människan förenats kring berättelser. Historiskt skedde detta kring en lägereld och de personer som delade berättelser och nyheter fick ofta förtroende och hög status i gruppen. Vikten av att skapa eget innehåll är lika central nu som då och Disney har visat sig vara mästare på det.

Disney har varit en lysande stjärna ända från den tecknade filmens genombrott med Musse Pigg 1928 till att äga två av världens topp tre film-franchises: Marvel Cinematic Universe och Star Wars.

Även om vikten av bra historier varit konstant har forumen för berättandet skiftat över tid. I dag dominerar digitala streamingplattformar som Netflix, HBO, Amazon och Apple TV+. Sedan november i år är också Disney med i kampen med streamingtjänsten Disney Plus. De är fortfarande i startgroparna och har en lång resa framför sig, men 10 miljoner prenumeranter bara det första dygnet borde i alla fall indikera att lanseringen inte kan liknas vid Bambi på hal is.

Siffran kan jämföras med Netflix som tagit 20 år på sig att bygga upp 160 miljoner användare.

En stor skillnad mellan Netflix och Disney är att det förstnämnda måste producera och marknadsföra sitt innehåll för att sedan få prenumerationsintäkter. Disney kan genomföra lyckade lanseringar under sitt redan kända varumärke där intäktsströmmarna också är fler. Samtidigt minskar det starka varumärket i sig inträdesbarriärerna för konsumenterna.

I samband med Disney Plus lanseringen sade Disneys VD, Bob Iger, att: ”Disney kommer in på marknaden i en mycket unik position. Medan vi (Disney) tror att vi konkurrerar med andra finns det i realiteten bara ett Disney med dessa tillgångar”.

Kombinationen av Disneys starka varumärkesportfölj och en digital transformation av det snart hundra år gamla företaget gör bolaget unikt på den hårt konkurrensutsatta streamingmarknaden.

Med lanseringen av streamingtjänsten är det tydligt hur Disney vill formulera sin framgångssaga. Innehållet är på plats, streamingplattformen är under uppbyggnad. Det är lite som Askungen – skon sitter som en smäck, men mössen har fortfarande lite kvar att jobba på för att få klart den vackra balklänningen som ska bäras under kvällen. Hur sagan om Disney Plus ska sluta återstår givetvis att se men mycket talar, precis som i Disneys egna sagor, för ett lyckligt slut.

Av: Helen Broman

Helen Broman förvaltar tillsammans med Johan Nilke fonderna Lannebo Teknik och Lannebo Teknik Småbolag. Hon är också krönikör hos Omni Ekonomi där hon skriver om aktier, börs och teknik varannan vecka. 

Fotnot: Fonden Lannebo Teknik köpte under november aktier i Disney, vilket går att läsa om i fondens månadsrapport

Lannebo Marknad & Strategi kommer en gång i månaden och innehåller månadsrapporter, nyheter och marknads kommentarer

Relaterade artiklar

Kommer börsen gå upp 2024?

Vad tror Peter Lagerlöf om 2024? Kommer räntorna gå upp? Blir det bättre tillväxt? Finns det förutsättningar för stigande börser? Spelar presidentvalet i USA någon roll? Peter Lagerlöf är förvaltare och investeringsansvarig på Lannebo....

Läs mer

Konsten att hitta guldkornen på marknaden

Lannebos specialfonder MicroCap och NanoCap riktar sig mot börsens allra minsta bolag. Här berättar Adam Hansson om en friare förvaltningsstil, förhoppningarna inför 2024 och hur han och hans medförvaltare Claes Murander vaskar fram guldkornen på...

Läs mer

Företag måste sluta ducka för biologisk mångfald

Förlusten av biologisk mångfald har seglat upp på den globala agendan och frågor som vatten, avfall och cirkulär ekonomi fått allt större uppmärksamhet. Maria Nordqvist, hållbarhetsansvarig på Lannebo, diskuterar möjligheterna och utmaningarna ur ett investerarperspektiv....

Läs mer

Så blir 2024

Vart är världens och Sveriges ekonomi på väg? Har den gröna omställningen avstannat? Hur kommer det gå för den pressade fastighetsmarknaden? Vi bad fyra av Lannebos förvaltare att titta i kristallkulan och komma med sina...

Läs mer

Årets Sparprofil 2023: Mohammed Salih

Sparekonomen och börsprofilen Mohammed Salih hyllas för sina viktiga insatser för svenskarnas sparande och utses till Årets Sparprofil 2023....

Läs mer

Lannebo Live: Fastighetssektorn – nuläge och framtidsutsikter

Hur klarar sig noterade fastighetsbolag i rådande miljö och hur ser utsikterna framgent ut? Tobias Kaj och Philip Hallberg berättar om sin syn på fastighetssektorn och varför nu kan vara ett bra läge att investera...

Läs mer

”Det finns ingen möjlighet för bolagen att bromsa”

Hur kan vi skynda på omställningen mot en grön ekonomi? Vi pratade med Maria Nordqvist, hållbarhetsansvarig på Lannebo, om nya investerarinitiativ, problemet med dubbelmoral och hur Lannebo aktivt driver på resan mot ett mer hållbart...

Läs mer

Öhman ny huvudägare i Lannebo Fonder – skapar Nordens största fristående fondaktör

När Öhman blir ny huvudägare i Lannebo Fonder blir resultatet Nordens största fristående fondaktör och ett ännu vassare erbjudande till kunderna. ”Bolagen passar perfekt för varandra”, summerar Johan Malm, vd på Öhman, och Johan Lannebo,...

Läs mer

Lannebo Live: Möjligheter bland småbolagen

Stockholmsbörsens småbolag har fallit under året när räntorna stigit. Men det finns god avkastningspotential i de mindre bolagen när börsen vänder. Lyssna in till Lannebo Live när Hjalmar Ek, förvaltare på Lannebo, berättar om möjligheterna...

Läs mer

Lannebo prisas för sitt hållbarhetsarbete

Hållbarhet är en naturlig och integrerad del i förvaltningen av våra fonder. Nu utses Lannebo till Best ESG Equities Investment Solutions Sweden 2023 av CFI.co....

Läs mer