Krönika: Så skriver Disney sin framgångssaga

När Disney nu lanserat sin streamingtjänst är det tydligt hur bolaget vill formulera sin framgångssaga, det skriver Helen Broman förvaltare av Lannebo Teknik och Lannebo Teknik Småbolag.
Nyheter
Helen

Det är julafton och klockan har precis slagit tre när stora delar av Sverige bänkar sig i tv-soffan. I snart 100 år har Walt Disney lyckats skapa förtrollande berättelser som förenar människor över generationer. Nu håller ett nytt kapitel på att skrivas i framgångssagan. Disney håller på att förvandlas från en analog padda till en digital kronprins.

I alla tider har människan förenats kring berättelser. Historiskt skedde detta kring en lägereld och de personer som delade berättelser och nyheter fick ofta förtroende och hög status i gruppen. Vikten av att skapa eget innehåll är lika central nu som då och Disney har visat sig vara mästare på det.

Disney har varit en lysande stjärna ända från den tecknade filmens genombrott med Musse Pigg 1928 till att äga två av världens topp tre film-franchises: Marvel Cinematic Universe och Star Wars.

Även om vikten av bra historier varit konstant har forumen för berättandet skiftat över tid. I dag dominerar digitala streamingplattformar som Netflix, HBO, Amazon och Apple TV+. Sedan november i år är också Disney med i kampen med streamingtjänsten Disney Plus. De är fortfarande i startgroparna och har en lång resa framför sig, men 10 miljoner prenumeranter bara det första dygnet borde i alla fall indikera att lanseringen inte kan liknas vid Bambi på hal is.

Siffran kan jämföras med Netflix som tagit 20 år på sig att bygga upp 160 miljoner användare.

En stor skillnad mellan Netflix och Disney är att det förstnämnda måste producera och marknadsföra sitt innehåll för att sedan få prenumerationsintäkter. Disney kan genomföra lyckade lanseringar under sitt redan kända varumärke där intäktsströmmarna också är fler. Samtidigt minskar det starka varumärket i sig inträdesbarriärerna för konsumenterna.

I samband med Disney Plus lanseringen sade Disneys VD, Bob Iger, att: ”Disney kommer in på marknaden i en mycket unik position. Medan vi (Disney) tror att vi konkurrerar med andra finns det i realiteten bara ett Disney med dessa tillgångar”.

Kombinationen av Disneys starka varumärkesportfölj och en digital transformation av det snart hundra år gamla företaget gör bolaget unikt på den hårt konkurrensutsatta streamingmarknaden.

Med lanseringen av streamingtjänsten är det tydligt hur Disney vill formulera sin framgångssaga. Innehållet är på plats, streamingplattformen är under uppbyggnad. Det är lite som Askungen – skon sitter som en smäck, men mössen har fortfarande lite kvar att jobba på för att få klart den vackra balklänningen som ska bäras under kvällen. Hur sagan om Disney Plus ska sluta återstår givetvis att se men mycket talar, precis som i Disneys egna sagor, för ett lyckligt slut.

Av: Helen Broman

Helen Broman förvaltar tillsammans med Johan Nilke fonderna Lannebo Teknik och Lannebo Teknik Småbolag. Hon är också krönikör hos Omni Ekonomi där hon skriver om aktier, börs och teknik varannan vecka. 

Fotnot: Fonden Lannebo Teknik köpte under november aktier i Disney, vilket går att läsa om i fondens månadsrapport

Lannebo Marknad & Strategi kommer en gång i månaden och innehåller månadsrapporter, nyheter och marknads kommentarer

Relaterade artiklar

Från små frön till stora skördar – NanoCap och MicroCap blomstrar

Världens börser har tagit revansch efter några tunga ekonomiska år och det har väckt liv i svenskarnas fondsparande. Under perioden januari till juni uppgick nettosparandet i fonder till totalt 103,7 miljarder kronor. Det gör nysparandet...

Läs mer

Det gröna skiftet är en otrolig affärspotential

Under Niklas Stenbergs sex år som vd för Addtech har teknikkoncernen fortsatt att växa och utvecklas, trots flera utmaningar. Stenberg tillskriver framgångarna den unika Addtechkulturen och ett gott samarbete med Lannebo....

Läs mer

Så sparar vi!

Hur sparar Lannebos egen personal och vilket är deras bästa spartips? Vi pratade med fyra medarbetare från fyra olika avdelningar. Så här tänker de!...

Läs mer

Låt tiden arbeta för dig!

Stora pengar kommer sällan över en natt. Vi har pratat med Peter Lagerlöf, inte bara en förvaltare av flera Lannebofonder, utan en av Sveriges mest aktade analytiker och en varm anhängare av tålmodigt sparande....

Läs mer

Spara för livet

Katarina Halvarson har sparat i snart 65 år och är en trogen besökare på Lannebos event. Ofta har hon sina barnbarn Tor och Nils med sig. »Lannebo har en öppenhet som är ganska speciell«, säger...

Läs mer

Jakten på guldkornen

Små bolag, men med naggande goda möjligheter och en tydlig investeringsstrategi. Duon bakom specialfonden Lannebo NanoCap har hittat ett recept för framgång....

Läs mer

Varför investera i en fastighetsfond?

Varför investera i en fastighetsfond? Hur påverkar ränteläget fastighetsbolagen? Och vad gör Lannebo Fastighetsfond unik jämfört med konkurrenterna?...

Läs mer

Lannebo Småbolag – En ledande PPM-fond!

Tänk dig ett system där varje svensk kan påverka sin framtida pension genom att välja hur delar av den ska investeras. Det är precis vad Premiepensionssystemet (PPM) erbjuder, och nu firar det snart 25 år....

Läs mer

Fastigheter i all ära – men god ledning är avgörande

Tobias Kaj och Philip Hallberg förvaltar Lannebos fastighetsfonder. De har följt noterade fastighetsbolag under lång tid och värdesätter en god ledning som har förmågan att fatta kloka investeringsbeslut och i slutändan generera värde för aktieägarna....

Läs mer

Hur jobbar Lannebo med hållbarhet?

För oss är det självklart att bolagen måste prioritera en långsiktigt hållbar utveckling för att säkerställa sin plats på marknaden i framtiden. Därför gör vi en grundlig hållbarhetsanalys av bolagen vi investerar i för att...

Läs mer