Krönika: Så skriver Disney sin framgångssaga
Det är julafton och klockan har precis slagit tre när stora delar av Sverige bänkar sig i tv-soffan. I snart 100 år har Walt Disney lyckats skapa förtrollande berättelser som förenar människor över generationer. Nu håller ett nytt kapitel på att skrivas i framgångssagan. Disney håller på att förvandlas från en analog padda till en digital kronprins.
I alla tider har människan förenats kring berättelser. Historiskt skedde detta kring en lägereld och de personer som delade berättelser och nyheter fick ofta förtroende och hög status i gruppen. Vikten av att skapa eget innehåll är lika central nu som då och Disney har visat sig vara mästare på det.
Disney har varit en lysande stjärna ända från den tecknade filmens genombrott med Musse Pigg 1928 till att äga två av världens topp tre film-franchises: Marvel Cinematic Universe och Star Wars.
Även om vikten av bra historier varit konstant har forumen för berättandet skiftat över tid. I dag dominerar digitala streamingplattformar som Netflix, HBO, Amazon och Apple TV+. Sedan november i år är också Disney med i kampen med streamingtjänsten Disney Plus. De är fortfarande i startgroparna och har en lång resa framför sig, men 10 miljoner prenumeranter bara det första dygnet borde i alla fall indikera att lanseringen inte kan liknas vid Bambi på hal is.
Siffran kan jämföras med Netflix som tagit 20 år på sig att bygga upp 160 miljoner användare.
En stor skillnad mellan Netflix och Disney är att det förstnämnda måste producera och marknadsföra sitt innehåll för att sedan få prenumerationsintäkter. Disney kan genomföra lyckade lanseringar under sitt redan kända varumärke där intäktsströmmarna också är fler. Samtidigt minskar det starka varumärket i sig inträdesbarriärerna för konsumenterna.
I samband med Disney Plus lanseringen sade Disneys VD, Bob Iger, att: ”Disney kommer in på marknaden i en mycket unik position. Medan vi (Disney) tror att vi konkurrerar med andra finns det i realiteten bara ett Disney med dessa tillgångar”.
Kombinationen av Disneys starka varumärkesportfölj och en digital transformation av det snart hundra år gamla företaget gör bolaget unikt på den hårt konkurrensutsatta streamingmarknaden.
Med lanseringen av streamingtjänsten är det tydligt hur Disney vill formulera sin framgångssaga. Innehållet är på plats, streamingplattformen är under uppbyggnad. Det är lite som Askungen – skon sitter som en smäck, men mössen har fortfarande lite kvar att jobba på för att få klart den vackra balklänningen som ska bäras under kvällen. Hur sagan om Disney Plus ska sluta återstår givetvis att se men mycket talar, precis som i Disneys egna sagor, för ett lyckligt slut.
Av: Helen Broman
Helen Broman förvaltar tillsammans med Johan Nilke fonderna Lannebo Teknik och Lannebo Teknik Småbolag. Hon är också krönikör hos Omni Ekonomi där hon skriver om aktier, börs och teknik varannan vecka.
Fotnot: Fonden Lannebo Teknik köpte under november aktier i Disney, vilket går att läsa om i fondens månadsrapport.