Elbilsvinnare vid sidan om Tesla

Att bilar i framtiden främst kommer att drivas av elektricitet är en självklarhet. Men hur kan man som investerare få exponering mot trenden utan att köpa in sig i ett extremvärderat Tesla? Lannebos förvaltare Carsten Dehn och Helen Broman tipsar om hur de själva tänker.

Nyheter
Alfen

De förvaltare hos Lannebo som, i teorin, skulle kunna äga aktier i Tesla är Johan Nilke och Helen Broman. Tillsammans förvaltar de Lannebo Teknik som äger flera stora teknikbolag i USA. Men de har ratat Tesla.

”Det har redan prisats in enorma framgångar i aktiekursen och värderingsrisken är skyhög. Det är ett skolboksexempel på att man måste skilja på bolag och aktie”, säger Helen Broman.

Helen Broman är däremot övertygad om att bensinbilarna lever på lånad tid och att framtiden är elektrisk. I fonderna Lannebo Teknik och Lannebo Teknik Småbolag finns därför ett par bolag som kan dra nytta av elbilarnas utrullning.

Helen Broman, Lannebo

Helen Broman, förvaltare Lannebo Teknik och Lannebo Teknik Småbolag.

”Det vi har siktat in oss på är främst infrastrukturen för laddning av bilarna. Vi äger till exempel Microchip Technology som tjänar på utbyggnaden av laddstationer”, säger Helen Broman.

Carsten Dehn som förvaltar Europafonden Lannebo Europa Småbolag tillsammans med Ulrik Ellesgaard har också satsat på just laddstationerna. För att Europa ska nå de uppsatta utsläppsmålen behöver transportsektorn fortsätta omställningen till eldrift och det har blivit mer och mer tydligt att flaskhalsen just nu inte är elbilarna i sig utan en för långsam och fragmenterad utbyggnad av laddningsstationer.

”Jämfört mad hajpen runt elbilar så har laddstationerna inte alls fått samma fokus.  Men nu ser vi att utbyggnad av laddningsinfrastruktur verkligen tagit fart i Europa”, säger Carsten Dehn.

Läs mer: Aktier eller fonder – hur hittar man rätt sparform?

I fonden har Carsten Dehn det holländska bolaget Alfen som arbetar med laddstationer, smarta elnät och energilagring.

”Det finns alldeles uppenbart en stark underliggande efterfrågan på infrastruktur för laddning av eldrivna fordon. Marknaden förväntas växa med 35 procent årligen de kommande fem åren i Europa”, säger Carsten Dehn och fortsätter:

”I år kommer det att registreras runt en miljon nya elbilar i Europa. Men de kommande åren kommer antalet elbilar i mellanprissegmentet att öka kraftigt i och med att det lanseras mängder av nya modeller. Alfen har en unik position att dra nytta av detta med sin expertis inom smarta elnät och laddstationer”, säger Carsten Dehn.

VW ID3

Volkswagen ID3 börjar levereras i september 2020 och beräknas vara i full produktion från 2021. (Foto: Wikimedia)

Ett område som också hamnar i fokus när det gäller elbilar är batterier. I Sverige, liksom i flera andra europeiska länder, görs stora satsningar på att bygga ut batterifabriker. Ovan nämnda Tesla förväntas också komma med nyheter på batteriområdet i nästa vecka.  Carsten Dehn menar dock att man behöver vara försiktig om man ger sig in i att investera i batteritillverkning.

”Batteritillverkarna har hittills inte kunnat visa att de kan växa med lönsamhet. Det problemet kan dock tänkas försvinna i takt med att marknaden växer. Däremot finns det ett uppenbart hållbarhetsproblem vad gäller råvarorna som krävs för batteritillverkning.  Det har till exempel framkommit problem med barnarbete vid framställandet av kobolt som är en nödvändig råvara. Därför är just batteritillverkningen något vi undviker”, säger Carsten Dehn.

Bolag i artikeln: Mikrochip Technology, Alfen.

Lannebo Marknad & Strategi kommer en gång i månaden och innehåller månadsrapporter, nyheter och marknads kommentarer

Relaterade artiklar

Marknaden är en masochist

Att marknaden har utvecklats väl senaste månaden trots den smärta som vita huset har tillfogat ekonomin kan ha att göra med att marknaden är bra på att fokusera på relativ förbättring snarare än absolut försämring...
Läs mer

Mot alla odds

Tennisdrömmen dog. Men sportvärlden lockade. Därför sitter Nina Wennerström nu i egna företaget Wesport i Stockholm och har ett stall med 180 idrottsklienter från 40 länder – och med en ny stark samarbetspartner i Lannebo....
Läs mer

Vad händer när skogsbolag ifrågasätter FSC och AI ska regleras?

Under maj har vi fördjupat dialogen med flera av våra portföljbolag i frågor som rör hållbart skogsbruk, etisk AI, transparens i klimatrelaterad lobbying och bolagsstyrning....
Läs mer

Lannebo Kapitalförvaltning fortsätter att växa och söker nu en aktie- och valutahandlare

Är du en driven och lösningsorienterad aktie- och valutahandlare som vill vara med och vidareutveckla vår handelsverksamhet i ett entreprenöriellt team? Då kan du vara den vi söker till Lannebo Kapitalförvaltning....
Läs mer

Vad säger kroppstermometern när patienten är i en bastu?

April har varit en turbulent månad även om slutresultatet för månaden inte lyfter några ögonbryn....
Läs mer

Dialog för förändring – investerarengagemang i skog, klimat och mänskliga rättigheter

Under april har vi fört dialoger med flera portföljbolag om FSC-certifiering, biologisk mångfald, klimatlobbying och arbetsvillkor i leverantörsledet....
Läs mer

Framtidens vård

I det tysta håller nordiska bolag på att revolutionera hälsosektorn. Innovation och medicin möts på ett sätt som inte bara förändrar vården, utan också banar väg för spännande investeringar. Vi har pratat om en framtidsbransch...
Läs mer

I perfekt position för framtiden

Autoliv är en ensam, vänlig jätte i svenskt näringsliv. Som inte bara gör rekordkvartal och levererar ordentlig marginal i en vass bransch, utan som dessutom räddar liv. Tillsammans med Lannebo ser man framtiden an med...
Läs mer

Räntemarknaden i fokus när riskaptiten viker

När börsen faller och rubrikerna skriker kris letar sig många investerares blickar mot räntemarknaden i hopp om stabilitet. Men hur fungerar företagsobligationer egentligen i oroliga tider? Och vad bör man som sparare känna till när...
Läs mer

Lannebo Private Banking växer – men det personliga förblir kärnan

Att förvalta sitt kapital framgångsrikt kräver både tid och engagemang. Men för många privatpersoner och entreprenörer är tiden en bristvara....
Läs mer