Föreningsfrihet och finansiering av olje- och gasutvinning
Amazon
Under hösten skickade vi tillsammans med andra investerare ett brev till Amazons styrelse. I brevet bad vi styrelsen att implementera SHARE:s aktieägarförslag som röstades fram vid årsstämman 2022. Aktieägarförslaget berör föreningsfrihet, kollektiva förhandlingar och genomförande av en tredjeparts bedömning av Amazons åtaganden, policys och praxis för att identifiera eventuella felaktigheter i strid mot ILO:s deklaration om grundläggande principer och rättigheter i arbetet. Brevet undertecknades av investerare med totalt över 15 biljoner dollar under förvaltning. I december fick vi svar från Amazons hållbarhetsavdelning men ingen respons från bolagets styrelse. Under januari skickade investerargruppen ytterligare ett brev till Amazons styrelse där vi uttrycker vår besvikelse över styrelsen oförmåga att möta aktieägarnas förfrågan om respons. I brevet nämner vi även att liknande aktieägarförslag kommer att vara föremål för omröstning även på årsstämman 2023. Vid årsstämman 2022 fick aktieägarförslaget om föreningsfrihet 38,9 procent av rösterna.
Holmen
Dialogen med skogsindustriföretaget Holmen sker inom ramen för vårt fokusområde biologisk mångfald. I januari hade vi ett uppföljningsmöte med Holmen tillsammans med en annan investerare. Vi diskuterade Holmens klimatmål, arbetet för att bevara den biologiska mångfalden, alternativa avverkningsmetoder, Taxonomin och ”Taskforce on nature related financial dislosure” (TNFD), ett rapporteringssätt som gör att bolag kan följa hur de är beroende av naturen.) Holmen ska se över om de kan inkludera biologisk mångfald i sina nuvarande policys samt om bolaget kan uppgradera de vetenskapligt baserade klimatmålen som redan är satta, från att vara i linje med under 2 grader till 1,5 grader. Vi ser även fram emot Holmens taxonomirapportering som kommer att publiceras i årsredovisningen för 2022.
Barclays Bank och BNP Paribas
I samarbete med initiativet ”Investor Expectations for the banking sector” (IIGCC) signerade vi tillsammans med andra investerare ett brev till Barclys och BNP Paribas med krav på att bankerna ska stoppa finansiering av nya projekt inom olje-och gasutvinning. Detta för att bankerna ska leva upp till de klimatambitioner som bestämt avseende att vara i linje med Parisavtalets mål om att begränsa den globala uppvärmningen till max 1,5 grader. Barclays är Europas näst största finansiär av olja och gas och BNP Paribas den tredje största.
JP Morgan
I samarbete med samma initiativ (IIGCC) som i påverkansdialogen med Barclays och BNP ovan initierade vi som en av 17 investerare ett möte med JP Morgans hållbarhetsavdelning. Frågor som diskuterades var hur banken arbetar med minskningen av utsläpp av både koldioxid och metan från sina utlåningsaktiviteter. JP Morgan använder sig av ett internt utvecklat uppföljningssystem för och kommer att öka transpararens gällande resultatet som systemet visar. Vidare diskuterades hur banken kan öka transparensen gällande hur mycket som investeras i klimatomställning. Till sist diskuterades hur hållbarhetsaspekter integreras i bolagets rörliga ersättning till personalen, vilket JP Morgan menar att det gör men att bolaget valt att inte rapportera detta offentligt ännu.
Volvo
Dialogen sker inom ramen för Climate Action 100+, tillsammans med två andra investerare. Vi hade ett bra möte med Volvo under oktober månad i form av en workshop i Göteborg. I januari bokade vi in ett extra möte efter att en rapport publicerades av InfluenceMap i december. I rapporten framkommer att Volvo har bedrivit lobbyingverksamhet emot en policy i USA som syftar till att öka andelen eldrivna transporter. Under mötet förklarade Volvo anledningen bakom lobby-aktiviteten, vilket bland annat var att eldrivna transporter i USA inte kan öka i en snabbare takt än infrastrukturen. Tillsammans med de andra två investerarna framförde vi de två förväntningar relaterat till policylobbying vi har på Volvo och som vi vill se genomförda under våren 2023: 1) Rapportering av antal lobbyaktiviteter/möten relaterat till klimat under 2022. 2) Några exempel på frågor Volvo har bedrivit lobbyingverksamhet för respektive emot.