Förvaltarbesök: Svensk verkstad i fokus

Hur påverkar en välsmord produktion verkstadsbolagens marginaler? Det var en av frågorna när förvaltaren Robin Nestor tidigare i månaden besöket några av Sveriges ledande verkstadsföretag.

Nyheter
Namnlös design (1)

Återkommande bolagsbesök är en central del i fondförvaltning. Det ger nya perspektiv och ökad förståelse för de siffror som presenteras i bolagens kvartalsrapporter och årsredovisningar. Under mars besökte jag tillsammans med andra investerare fyra produktionsenheter i olika verkstadsbolag; Sandvik, ABB, Atlas Copco samt Volvo.

Ur ett ekonomiskt såväl som ett miljömässigt perspektiv är det viktigt med hushållande av tillgångar och begränsade resurser. För att få nytta av en tillgång gäller det att den används, ju större användning desto mer värdeskapande. En stillastående bil, en skåpsförpassad köksassistent eller en ”bra-att-ha-sekatör” innebär bara onödiga kostnader och dålig avkastning på de investerade pengarna. Samma sak gäller för industriföretagen.

Gemensamt för Sandvik, ABB, Atlas Copco och Volovs produktion är produktivitet och effektivitet. Det är visserligen ingen nyhet att många svenska bolag har god konkurrenskraft och kanske inte heller att flertalet jobbar efter ideologin som kallas ”Lean Production”. Det intressanta är de återkommande förbättringar som uppnås år efter år samt fördelen med att verka i ett gynnsamt produktsegment.

Volvo Construction Equipment har sitt huvudkontor i Eskilstuna och där utvecklas nya produkter som är både elektrifierade och självkörande. Globalt är hela marknaden för vad man brukar kalla gula maskiner vid en god ekonomisk konjunktur runt en miljon enheter och Volvo har i dag en marknadsandel kring 10 procent. Likt Volvo-lastvagnar vill man ligga i framkant i den utveckling som sker för mer miljövänliga och produktiva produkter.

Lästbäraren på bilden nedan visar en produkt som till väldigt hög grad är återvinningsbar, den är byggd med fossilfritt stål, drivs av ett batteri och elmotor samt är autonom. För tillfället ger 1 minut och 30 sekunders likströmsladdning cirka 10 minuters arbetsutrymme. Kundintresset från bland annat stenbrott och gruvor verkar vara gott och ett fåtal projekt är i gång för närvarande. Ekonomiskt erhålls en billigare drift när förbränningsmotorn tas bort samtidigt som den självkörande funktionen ger produktionen ett jämnare flöde utan avbrott. Den stora vinsten för kunden och för omvärlden är dock minskade utsläpp där Volvo ser sin konkurrenskraft bli alltmer viktig.

Lästbärare, Volvo Construction Equipment.

Produktionsenheterna inom Sandvik, ABB och Atlas Copco jobbade alla mer eller mindre efter en flödesprincip likt ”Lean” som har det viktiga inslaget av kontinuerlig förbättring. Robotar har länge varit ett bidragande inslag för ökad produktivitet i den svenska produktionsprocessen. Möjligheterna till användning av robotar ökar också i och med att ny hårdvara och mjukvara utvecklas. Andelen automatiserat och manuellt arbete skiljde sig i vissa avseenden men kan ändå generaliseras som i liknande omfattning i de tre fabrikerna.

För att avkastningen på det använda kapitalet ska vara bra gäller det att ha ett högt utnyttjande, där kan robotar vara överlägsna anställda. Men för att ha möjlighet till förändringar och att uppnå en kontinuerlig förbättring i verksamheten är de anställda väldigt viktiga, och de som gör skillnad. Positivt för Sverige är den pågående rörelsen i allokering av produktionskapacitet närmare produktens försäljningsmarknad. I takt med en ökad automatisering och effektivitet genom kompentent personal kan tidigare utflyttad produktion komma tillbaka. De senaste årens effekter från pandemin och de nuvarande geopolitiska händelserna har troligen också förstärk trenden.

En slutsats från fabrikerna vi besökte, med reservation för att det var okulärt och i begränsad omfattning, är att kundnytta och konkurrensen leder till produktens prissättning och därmed marginalnivåer och lönsamhet. Att ha en välsmord produktionsprocess är centralt och fördelaktigt i oroliga och föränderliga tider men att som bolag dessutom vara exponerad mot ett gynnsamt produktsegment kan avsevärt underlätta.

Lannebo Marknad & Strategi kommer en gång i månaden och innehåller månadsrapporter, nyheter och marknads kommentarer

Relaterade artiklar

Detta är mina jobbsiffror, och om du inte gillar dem…så har jag fler

Aktiemarknaden var mestadels på gott humör under juli. Stockholmsbörsen steg 2 procent medan globala aktier steg 3,7 procent....
Läs mer

25 år av tillväxt

Vi tittar tillbaka på ett framgångsrikt kvartssekel och pratar med förvaltarna bakom tre av fonderna, som allt började med i augusti år 2000....
Läs mer

Lannebo driver på för långsiktiga nettonollåtaganden

Under juli månad har Lannebo intensifierat dialogerna med bolag utan långsiktiga nettonollmål....
Läs mer

När det största hotet mot din portfölj tittar tillbaka från spegeln

Dina känslor kan kosta dig pengar. Lär dig undvika vanliga mentala fällor när du sparar och investerar, och fatta bättre beslut....
Läs mer

Semestern är inte en tävling, den är en chans att investera i det som räknas

Semestern behöver inte vara dyr för att bli minnesvärd. Genom att planera, prioritera och investera i det som ger verklig återhämtning – snarare än att följa andras lyxiga flöden, kan du skapa en sommar som...
Läs mer

Den svenska stämmosäsongen närmar sig sitt slut

Övergången till juni inledde stämmosäsongens peak. Svenska småbolag stärktes, ersättning och digitala störningar dominerade agendan....
Läs mer

Geopolitisk risk i portföljer

Geopolitiska rubriker skapar ofta oro bland investerare, men är svåra att agera på. Det är bättre att fokusera på makroekonomiska faktorer som ger en stabilare grund för investeringar. Mindre klick, mer klirr....
Läs mer

Från talarstol till handling i portföljen

Svenska stämmosäsongen lider mot sitt slut, men ägardialogen fortsätter globalt. Läs om Lannebos möten med UPM, Axfood, Nordea och Linde, från klimatmål och kolutfasning till EU-regler och vätgasstrategier....
Läs mer

Marknaden är en masochist

Att marknaden har utvecklats väl senaste månaden trots den smärta som vita huset har tillfogat ekonomin kan ha att göra med att marknaden är bra på att fokusera på relativ förbättring snarare än absolut försämring...
Läs mer

Mot alla odds

Tennisdrömmen dog. Men sportvärlden lockade. Därför sitter Nina Wennerström nu i egna företaget Wesport i Stockholm och har ett stall med 180 idrottsklienter från 40 länder – och med en ny stark samarbetspartner i Lannebo....
Läs mer