Elbilsvinnare vid sidan om Tesla

Att bilar i framtiden främst kommer att drivas av elektricitet är en självklarhet. Men hur kan man som investerare få exponering mot trenden utan att köpa in sig i ett extremvärderat Tesla? Lannebos förvaltare Carsten Dehn och Helen Broman tipsar om hur de själva tänker.

Nyheter
Alfen

De förvaltare hos Lannebo som, i teorin, skulle kunna äga aktier i Tesla är Johan Nilke och Helen Broman. Tillsammans förvaltar de Lannebo Teknik som äger flera stora teknikbolag i USA. Men de har ratat Tesla.

”Det har redan prisats in enorma framgångar i aktiekursen och värderingsrisken är skyhög. Det är ett skolboksexempel på att man måste skilja på bolag och aktie”, säger Helen Broman.

Helen Broman är däremot övertygad om att bensinbilarna lever på lånad tid och att framtiden är elektrisk. I fonderna Lannebo Teknik och Lannebo Teknik Småbolag finns därför ett par bolag som kan dra nytta av elbilarnas utrullning.

Helen Broman, Lannebo

Helen Broman, förvaltare Lannebo Teknik och Lannebo Teknik Småbolag.

”Det vi har siktat in oss på är främst infrastrukturen för laddning av bilarna. Vi äger till exempel Microchip Technology som tjänar på utbyggnaden av laddstationer”, säger Helen Broman.

Carsten Dehn som förvaltar Europafonden Lannebo Europa Småbolag tillsammans med Ulrik Ellesgaard har också satsat på just laddstationerna. För att Europa ska nå de uppsatta utsläppsmålen behöver transportsektorn fortsätta omställningen till eldrift och det har blivit mer och mer tydligt att flaskhalsen just nu inte är elbilarna i sig utan en för långsam och fragmenterad utbyggnad av laddningsstationer.

”Jämfört mad hajpen runt elbilar så har laddstationerna inte alls fått samma fokus.  Men nu ser vi att utbyggnad av laddningsinfrastruktur verkligen tagit fart i Europa”, säger Carsten Dehn.

Läs mer: Aktier eller fonder – hur hittar man rätt sparform?

I fonden har Carsten Dehn det holländska bolaget Alfen som arbetar med laddstationer, smarta elnät och energilagring.

”Det finns alldeles uppenbart en stark underliggande efterfrågan på infrastruktur för laddning av eldrivna fordon. Marknaden förväntas växa med 35 procent årligen de kommande fem åren i Europa”, säger Carsten Dehn och fortsätter:

”I år kommer det att registreras runt en miljon nya elbilar i Europa. Men de kommande åren kommer antalet elbilar i mellanprissegmentet att öka kraftigt i och med att det lanseras mängder av nya modeller. Alfen har en unik position att dra nytta av detta med sin expertis inom smarta elnät och laddstationer”, säger Carsten Dehn.

VW ID3

Volkswagen ID3 börjar levereras i september 2020 och beräknas vara i full produktion från 2021. (Foto: Wikimedia)

Ett område som också hamnar i fokus när det gäller elbilar är batterier. I Sverige, liksom i flera andra europeiska länder, görs stora satsningar på att bygga ut batterifabriker. Ovan nämnda Tesla förväntas också komma med nyheter på batteriområdet i nästa vecka.  Carsten Dehn menar dock att man behöver vara försiktig om man ger sig in i att investera i batteritillverkning.

”Batteritillverkarna har hittills inte kunnat visa att de kan växa med lönsamhet. Det problemet kan dock tänkas försvinna i takt med att marknaden växer. Däremot finns det ett uppenbart hållbarhetsproblem vad gäller råvarorna som krävs för batteritillverkning.  Det har till exempel framkommit problem med barnarbete vid framställandet av kobolt som är en nödvändig råvara. Därför är just batteritillverkningen något vi undviker”, säger Carsten Dehn.

Bolag i artikeln: Mikrochip Technology, Alfen.

Lannebo Marknad & Strategi kommer en gång i månaden och innehåller månadsrapporter, nyheter och marknads kommentarer

Relaterade artiklar

Att våga vara långsiktig med Peter Lagerlöf

I premiäravsnittet av Spara med Mohammed gästar Peter Lagerlöf, en av Sveriges mest erfarna fondförvaltare. Han berättar om sin resa från Riksbanken och Finansdepartementet till rollen som chef för allokering och blandfonder på Lannebo. ...

När marknaden slutar bry sig om dramatiken i Washington

Det är något nästan märkligt över hur marknaden har lärt sig att rycka på axlarna åt amerikansk politik....

Vad sker i marknaden när statsapparaten stänger ner?

När den amerikanska statsapparaten stänger ner pausas viktig statistik, men effekten på marknaden är oftast liten. Historiskt har börsen påverkats mer av centralbankens beslut än av själva nedstängningen....

Flera nya dialoger med klimatfokus under september

Under september månad startade vi flera nya dialoger inom ramen för vårt fokusområde klimat. Vår förväntansbild är fortsatt att bolag ska ha en nettonollambition, klimatmål, tydliga omställningsplaner och rapportera sina utsläpp. ...

Kundundersökning via Kantar Sifo

Kundundersökning med Kantar Sifo, vi vill veta hur nöjda våra kunder är med Private Banking...

Nyheter om fusioner och namnändringar i våra fonder

Nyheter om fusioner och namnändringar i våra fonder. Mer detaljerad information om fusionerna och förändringarna, inklusive vilka fonder som berörs, finns i bifogade dokument nedan....

Ändringar i fondbestämmelserna för Lannebo Sverige Plus

Från och med den 22 september 2025 gäller nya fondbestämmelser för Lannebo Sverige Plus....

Har dollarn fallit färdigt?

Dollarn har tappat kraft och inflödena minskar. Fundamentala faktorer talar för fortsatt försvagning, medan svenska aktier ser attraktiva ut....

Rysare för Riksbanken?

Inflationen i augusti steg till 3,3 procent medan kärninflationen föll till 2,9. Enligt vår räntechef Lars Kristian Feste är nivån ännu för hög för en snabb räntesänkning, nästa lättnad väntas först mot slutet av året....

Så driver vi på för klimatmål och ansvar i svenska bolag

Vi driver på för att fler bolag ska sätta nettonollmål, ha tydliga omställningsplaner och rapportera utsläpp. Augusti präglades av möten med Lifco, Mycronic, Lundin Mining och Boliden....