Mot alla odds

Tennisdrömmen dog. Men sportvärlden lockade. Därför sitter Nina Wennerström nu i egna företaget Wesport i Stockholm och har ett stall med 180 idrottsklienter från 40 länder – och med en ny stark samarbetspartner i Lannebo.

Nyheter
NINA_W_04_0452 copy

Tänk att vara ung kvinna och lite vilsen i arbets­livet. Tänk att då komma på att sportagentbranschen låter som en dröm. Tänk att efter det inse att den är nästan totalt mansdominerad. Där skulle drömmen stanna för många. Men Nina Wennerström har alltid haft en egen motor.

Hon skrattar och säger:

»Jag är nog ganska orädd. I min personlighet ligger dessutom att jag är möjlighetsdriven. Säkert betyder det något att mina föräldrar tidigt lät mig följa mina drömmar.«

Vi kan väl börja där.

Nina växte upp i en tennisfamilj. Mamma Eva Lundqvist spelade på 1960-talet både i Wimbledon och i­­ Franska öppna mästerskapen.

»De flyttade ut på landet. För att livnära sig lånade de 50 000 kronor i banken, byggde en tennisbana och ­arrangerade tennisläger«, berättar Nina.

Själv började hon svinga en racket där som treåring och hoppade à la Björn Borg av skolan efter åttan för att satsa på tennisen.

»Jag var bra men inte tillräckligt bra. Samtidigt som mina kompisar tog studenten förlorade jag mot en 14-årig ryska och insåg då att jag inte räckte till. Det var hårt och jag hamnade i en identitetskris.«

 

”Jag är nog ganska orädd och möjlighetsdriven. Säkert betyder det något att mina föräldrar tidigt lät mig följa mina drömmar.”

Nina Wennerström driver och har grundat sportagentfirman Wesport med över 180 ­klienter från fyrtiotalet länder. Nu har ­Wesport och Lannebo inlett ett samarbete.

 

Medan kompisarna sökte jobb sökte hon in till Komvux för att ta igen både matte, Svea Rikes historia och hela gymnasiet – och senare också Handelshögskolan.

Men någonting skavde. När det var dags att välja inriktning famlade hon. Banking? Consulting? Redovisning?

»Mitt cv såg bra ut, med SM-guld i tennis och Handelshögskolan, så jag fick komma på fina intervjuer i bra företag men jag kände att, nja, det kanske inte alls var min dröm detta.«

Vilse i tillvaron tog hon en lunch med sin storebror.

»Han sa, väldigt klokt, att jag ­borde hitta något som jag tycker är kul i stället för att gå den traditionella banan som många på Handels gör.«

Efter lunchen gick hon raka vägen till en bokhandel och köpte What They Don’t Teach You at Harvard Business School av Mark ­McCormack, grundare av världens största sportagentföretag IMG.

Den förändrade hennes liv.

 

Flytten till USA

»Jag fick jobb på agentfirman Octagon i Washington. Jag hade låg lön, inga klienter men förväntningar på mig att sajna nästa stjärna. Jag ska ärligt säga att det gick väldigt dåligt. Ingen såg eller hörde mig.«

Efter nästan ett år fick hon sin första egna klient, en serbisk ­tennistjej.

»Men hon hade en tung period och åkte ur i första omgången mest i varje turnering. Jag trodde att jag skulle få sparken. Inte minst när hon en dag ringde och sa att hon skulle börja plugga i stället«, minns Nina Wennerström.

Men idrott är idrott. Beslutet att plugga gjorde att tennistjejen slappnade av. Hon vann nästa turnering och började spela fantastiskt. Ett år senare var Jelena Jankovic från Serbien världsetta.

Och Nina Wennerström geni­förklarad.

»Jag befordrades, alla dörrar ­öppnades och jag hade sju framgångsrika år i USA. Sedan blev jag gravid och bestämde mig för att flytta till Sverige.«

 

Startade eget

I Sverige föddes både sonen Marlon och drömmen om ett eget agent­företag.

»Jag letade partner till bolaget men kände att det blev för likt det amerikanska sättet att arbeta. Efter ett år hade jag en bra affärsplan och kände att, äh, då startar jag bolaget själv.«

Drygt tio år senare har hon alltså 180 klienter från 40 länder – bland annat italienska tennisstjärnan Jasmine Paolini som i fjol vann OS-guld och var i final i både Wimbledon och Franska öppna mästerskapen.

»Som agent finns det inget som kvinnor inte behärskar minst lika bra som män. Ledarskap, organisation, marknadsföring, försäljning, förhandlingar… Men fortfarande är det ­gans­ka få kvinnliga agenter inom hockey, fotboll och tennis. Och jag tror inte att det finns någon som startat bolag på det sätt som jag gjort.«

Wesport är ett framgångståg just nu. Nina Wennerström är fortfarande majoritetsägare men har två nya delägare: Karl-Johan Persson (H&M) och Erik Johannesson som köpte in sig i höstas och som även har tagit över som vd.

»Det ger mig en friare roll. Dess­utom har vi nyligen fått in Lannebo som stark partner. Vår roll är att göra allt vi kan för att förverkliga idrottarnas drömmar. Alla blir inte stjärnor. Några kanske når college i USA, andra går hela vägen till ­världseliten. Jag ser det som win-win för alla ­involverade.«

Hon betonar vikten av att ha ett värderingsdrivet bolag.

»Det handlar mycket om att hjälpa och skapa möjligheter, inte bara att kapitalisera på klienterna. Nu får de alla utbildning genom Lannebo om hur de ska tänka kring privat­ekonomi, investeringar och så vidare. Partnerskapet med dem är ett mycket uppskattat stöd i resan att få de unga atleterna att växa och nå sina drömmar. Just Lannebo står värderingsmässigt för mycket av det vi står för och för mig är det en ­avgörande faktor vid sam­arbeten.«

 

”Vår roll är att förverkliga idrottarnas drömmar. Alla blir inte stjärnor. Några kanske når college i USA, andra går hela vägen till världseliten.”

Nina Wennerström är fortfarande majoritetsägare i Wesport, men har sedan en tid tillbaka två nya delägare: Karl-Johan Persson (H&M) och Erik ­Johannesson som köpte in sig i bolaget i höstas.

 


Nina Wennerström

Familj: Två barn, Marlon, 13, och Winston, snart 7.
Bor: Hus i södra Lännersta i Nacka.
ser: Börsen för alla, av Mohammed Salih.
Tittar på: Mycket sport och sportdokumentärer.
Reser till: Älskar Australien och Brasilien som också är två viktiga marknader för bolaget, så jag är där regelbundet.
Fritid: Tennis och padel.
Oväntad talang: Jonglerar.
Sparande: Som nybliven kund hos Lannebo känns det skönt att lämna över detta till experterna…


Text: Ola Liljedahl
Foto: Karl Nordlund

Artikeln är ett utdrag från Lannebo Magasin. Magasinet i sin helhet finns att läsa här

Lannebo Marknad & Strategi kommer en gång i månaden och innehåller månadsrapporter, nyheter och marknads kommentarer

Relaterade artiklar

Finalist Årets Sparprofil 2025: Stefan Thelenius

Genom att generöst dela med sig av sin djupa kunskap om börsen, skatter och avgifter har Stefan Thelenius hjälpt svenska småsparare ta bättre beslut kring sitt sparande under många år. Alltid transparent kring sina egna...

Finalist Årets Sparprofil 2025: Patrick Siegbahn

Med ett analytiskt och sakligt angreppssätt har Patrik Siegbahn gjort komplexa frågor om fondavgifter, rådgivning och intressekonflikter begripliga för allmänheten. Genom bloggen Småspararguiden har han i många år drivit frågor som stärker spararnas ställning och...

Finalist Årets Sparprofil 2025: Olle Qvarnström

Som grundare av bloggen Snåljåpen delar Olle Qvarnström med sig av rationella investeringsstrategier och skarpa analyser. Med humor, självdistans och logiskt tänkande inspirerar han tusentals svenskar att fatta klokare beslut på börsen, och har även...

Finalist Årets Sparprofil 2025: Sparmakarna

Karin Löf och Johan Löf, kända som Sparmakarna, har byggt ett starkt varumärke kring att skapa långsiktigt värde för sina följare. Genom sin Instagram och podd inspirerar de till en ekonomisk livsstil där sparande och...

Finalist Årets Sparprofil 2025: Felicia Schön

Felicia tar sig an sparfrågor på ett enkelt och inspirerande sätt och jobbar ihärdigt för att stänga spargapet mellan kvinnor och män. Genom sociala plattformar och nyhetsmedia ger hon svenska folket konkreta och praktiska råd...

Att våga vara långsiktig med Peter Lagerlöf

I premiäravsnittet av Spara med Mohammed gästar Peter Lagerlöf, en av Sveriges mest erfarna fondförvaltare. Han berättar om sin resa från Riksbanken och Finansdepartementet till rollen som chef för allokering och blandfonder på Lannebo. ...

När marknaden slutar bry sig om dramatiken i Washington

Det är något nästan märkligt över hur marknaden har lärt sig att rycka på axlarna åt amerikansk politik....

Vad sker i marknaden när statsapparaten stänger ner?

När den amerikanska statsapparaten stänger ner pausas viktig statistik, men effekten på marknaden är oftast liten. Historiskt har börsen påverkats mer av centralbankens beslut än av själva nedstängningen....

Flera nya dialoger med klimatfokus under september

Under september månad startade vi flera nya dialoger inom ramen för vårt fokusområde klimat. Vår förväntansbild är fortsatt att bolag ska ha en nettonollambition, klimatmål, tydliga omställningsplaner och rapportera sina utsläpp. ...

Kundundersökning via Kantar Sifo

Kundundersökning med Kantar Sifo, vi vill veta hur nöjda våra kunder är med Private Banking...