Mot alla odds
Tennisdrömmen dog. Men sportvärlden lockade. Därför sitter Nina Wennerström nu i egna företaget Wesport i Stockholm och har ett stall med 180 idrottsklienter från 40 länder – och med en ny stark samarbetspartner i Lannebo.

Tänk att vara ung kvinna och lite vilsen i arbetslivet. Tänk att då komma på att sportagentbranschen låter som en dröm. Tänk att efter det inse att den är nästan totalt mansdominerad. Där skulle drömmen stanna för många. Men Nina Wennerström har alltid haft en egen motor.
Hon skrattar och säger:
»Jag är nog ganska orädd. I min personlighet ligger dessutom att jag är möjlighetsdriven. Säkert betyder det något att mina föräldrar tidigt lät mig följa mina drömmar.«
Vi kan väl börja där.
Nina växte upp i en tennisfamilj. Mamma Eva Lundqvist spelade på 1960-talet både i Wimbledon och i Franska öppna mästerskapen.
»De flyttade ut på landet. För att livnära sig lånade de 50 000 kronor i banken, byggde en tennisbana och arrangerade tennisläger«, berättar Nina.
Själv började hon svinga en racket där som treåring och hoppade à la Björn Borg av skolan efter åttan för att satsa på tennisen.
»Jag var bra men inte tillräckligt bra. Samtidigt som mina kompisar tog studenten förlorade jag mot en 14-årig ryska och insåg då att jag inte räckte till. Det var hårt och jag hamnade i en identitetskris.«
”Jag är nog ganska orädd och möjlighetsdriven. Säkert betyder det något att mina föräldrar tidigt lät mig följa mina drömmar.”
Nina Wennerström driver och har grundat sportagentfirman Wesport med över 180 klienter från fyrtiotalet länder. Nu har Wesport och Lannebo inlett ett samarbete.
Medan kompisarna sökte jobb sökte hon in till Komvux för att ta igen både matte, Svea Rikes historia och hela gymnasiet – och senare också Handelshögskolan.
Men någonting skavde. När det var dags att välja inriktning famlade hon. Banking? Consulting? Redovisning?
»Mitt cv såg bra ut, med SM-guld i tennis och Handelshögskolan, så jag fick komma på fina intervjuer i bra företag men jag kände att, nja, det kanske inte alls var min dröm detta.«
Vilse i tillvaron tog hon en lunch med sin storebror.
»Han sa, väldigt klokt, att jag borde hitta något som jag tycker är kul i stället för att gå den traditionella banan som många på Handels gör.«
Efter lunchen gick hon raka vägen till en bokhandel och köpte What They Don’t Teach You at Harvard Business School av Mark McCormack, grundare av världens största sportagentföretag IMG.
Den förändrade hennes liv.
Flytten till USA
»Jag fick jobb på agentfirman Octagon i Washington. Jag hade låg lön, inga klienter men förväntningar på mig att sajna nästa stjärna. Jag ska ärligt säga att det gick väldigt dåligt. Ingen såg eller hörde mig.«
Efter nästan ett år fick hon sin första egna klient, en serbisk tennistjej.
»Men hon hade en tung period och åkte ur i första omgången mest i varje turnering. Jag trodde att jag skulle få sparken. Inte minst när hon en dag ringde och sa att hon skulle börja plugga i stället«, minns Nina Wennerström.
Men idrott är idrott. Beslutet att plugga gjorde att tennistjejen slappnade av. Hon vann nästa turnering och började spela fantastiskt. Ett år senare var Jelena Jankovic från Serbien världsetta.
Och Nina Wennerström geniförklarad.
»Jag befordrades, alla dörrar öppnades och jag hade sju framgångsrika år i USA. Sedan blev jag gravid och bestämde mig för att flytta till Sverige.«
Startade eget
I Sverige föddes både sonen Marlon och drömmen om ett eget agentföretag.
»Jag letade partner till bolaget men kände att det blev för likt det amerikanska sättet att arbeta. Efter ett år hade jag en bra affärsplan och kände att, äh, då startar jag bolaget själv.«
Drygt tio år senare har hon alltså 180 klienter från 40 länder – bland annat italienska tennisstjärnan Jasmine Paolini som i fjol vann OS-guld och var i final i både Wimbledon och Franska öppna mästerskapen.
»Som agent finns det inget som kvinnor inte behärskar minst lika bra som män. Ledarskap, organisation, marknadsföring, försäljning, förhandlingar… Men fortfarande är det ganska få kvinnliga agenter inom hockey, fotboll och tennis. Och jag tror inte att det finns någon som startat bolag på det sätt som jag gjort.«
Wesport är ett framgångståg just nu. Nina Wennerström är fortfarande majoritetsägare men har två nya delägare: Karl-Johan Persson (H&M) och Erik Johannesson som köpte in sig i höstas och som även har tagit över som vd.
»Det ger mig en friare roll. Dessutom har vi nyligen fått in Lannebo som stark partner. Vår roll är att göra allt vi kan för att förverkliga idrottarnas drömmar. Alla blir inte stjärnor. Några kanske når college i USA, andra går hela vägen till världseliten. Jag ser det som win-win för alla involverade.«
Hon betonar vikten av att ha ett värderingsdrivet bolag.
»Det handlar mycket om att hjälpa och skapa möjligheter, inte bara att kapitalisera på klienterna. Nu får de alla utbildning genom Lannebo om hur de ska tänka kring privatekonomi, investeringar och så vidare. Partnerskapet med dem är ett mycket uppskattat stöd i resan att få de unga atleterna att växa och nå sina drömmar. Just Lannebo står värderingsmässigt för mycket av det vi står för och för mig är det en avgörande faktor vid samarbeten.«
”Vår roll är att förverkliga idrottarnas drömmar. Alla blir inte stjärnor. Några kanske når college i USA, andra går hela vägen till världseliten.”
Nina Wennerström är fortfarande majoritetsägare i Wesport, men har sedan en tid tillbaka två nya delägare: Karl-Johan Persson (H&M) och Erik Johannesson som köpte in sig i bolaget i höstas.
Nina Wennerström
Familj: Två barn, Marlon, 13, och Winston, snart 7.
Bor: Hus i södra Lännersta i Nacka.
Läser: Börsen för alla, av Mohammed Salih.
Tittar på: Mycket sport och sportdokumentärer.
Reser till: Älskar Australien och Brasilien som också är två viktiga marknader för bolaget, så jag är där regelbundet.
Fritid: Tennis och padel.
Oväntad talang: Jonglerar.
Sparande: Som nybliven kund hos Lannebo känns det skönt att lämna över detta till experterna…
Text: Ola Liljedahl
Foto: Karl Nordlund
Artikeln är ett utdrag från Lannebo Magasin. Magasinet i sin helhet finns att läsa här.